torstai 30. lokakuuta 2014

Luento 2


Toisella luennolla käsittelimme strategian käsitettä. Aloitimme perinteisestä strategia käsityksestä ja vertasimme sitä laajempaan strategia käsitykseen. Perinteisen käsityksen mukaan strategia on yrityksen toiminnan ja valvonnan väline, sisältäen käsityksen siitä, mitä tavoitellaan, ja miten noihin tavoitteisiin päästään. Tämän käsityksen mukaan strategia kuuluu ainoastaan ylimmälle johdolle ja perustuu rationaalisuuteen ja objektiiviseen päätöksentekoon.  Laajemman käsityksen mukaan strategiaa käsitellään sosiaalisemmalla lähestymistavalla, joka kattaa henkilöstön laajemman osallistamisen. Näin halutaan luoda mielikuva siitä, että strategia on yhteistyön tulos, jossa kaikki osapuolet ovat tulleet kuulluksi.

Ryhmämme kyseenalaistaa hieman perinteistä käsitystä siitä, onko päätäntä valta liian suppealla porukalla, ja palveleeko se suuren yhtiön tai organisaation tarkoituksia ja tavoitteita. Lisäksi mietimme, että onko ylimmällä johdolla aina tuorein ja paras tieto vallalla olevista trendeistä ja tilanteista ja ovatko he päteviä tekemään suuria päätöksiä yrityksen tulevaisuudesta ja sen suunnasta. Tämän vuoksi olisi mielestämme tärkeää kuulla myös alemmalla tasolla työskenteleviä ja hyödyntää heidän viime hetken tietoaan ja havaintojaan. Mielestämme perinteinen strategia käsitys on hieman jo aikansa elänyt ja vanhentunut, ja nykypäivän strategisessa suunnittelussa olisikin oleellista hyödyntää organisaation koko potentiaali.

Tämän vuoksi laajempi strategia käsitys on nykypäivän kontekstissa toimivampi periaate, sillä nykyään mennään jatkuvasti yksilöitä osallistavampaan suuntaan ja keskustelevampaan organisaatiokulttuuriin. Haasteena on päätöksen teon liika hajauttaminen, ja se kenellä lopullinen päätösvalta säilyy. Yrityksen edun kannalta on parempi, että lopullinen päätöksentekovalta säilyy kuitenkin johdolla. On oleellista hahmottaa osallistamisen ja päätöksenteon hajauttamisen oikeanlainen suhde. Haasteena voi olla myös henkilöstön kiinnostuksen puute strategiaa kohtaan. Tällöin hyödyllisempää voisi olla, jos strategia tuodaan sellaisenaan henkilöstön eteen, ja yhdessä mietittäisiin keinoja ja toimintatapoja strategian toteuttamiseksi.

Strategian tarkoitus on määritellä organisaation toimintaa sekä tavoitteita ja viestittää tätä myös sidosryhmille kuten rahoittajille. Tämä painottuu eritoten pörssiyhtiöiden kohdalla. Strategia toimii siis viestintävälineenä, sillä strategia on usein julkinen, kirjallinen toiminnan kuvaus. Strategian tulee olla ymmärrettävä sekä vakuuttava ja sisältää piirteitä, joihin sidosryhmät sekä asiakkaat kykenevät samaistumaan. Edellä mainittujen piirteiden lisäksi strategia toimii sopimuksena koskien toimintaperiaatteita ja siihen voidaankin tarpeen tullen ristiriitatilanteissa turvautua. Se myös turvaa johdon aseman ja legitimoi päätöksenteon vaikeissakin tilanteissa.

Kiteyttäisimmekin strategian käsitteen ikään kuin yrityksen pelitavaksi, jonka toimintamallien mukaan yritys reagoi eteen tuleviin haasteisiin sekä vallitseviin markkinatilanteisiin ja niiden muutoksiin.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti