Laakkonen puhui muun muassa muutosjohtamisesta sekä kertoi
laajemmin Hydrolinen historiasta sekä siihen liittyvistä virstanpylväistä.
Yrityksen tuotantorakenne on kehittynyt suuresti vuosien mittaan ja eritoten
sukupolvien vaihdokset ovat tuoneet uusia tuulia muun muassa
johtamiskäytäntöihin. Muutosjohtaminen näkyi eritoten vuoden 2009 aikana,
jolloin tuotanto laski äkillisesti johtuen yleisestä suhdanteiden muutoksista.
Nykyinen johto joutui tuolloin muuttamaan yrityksen ideaa radikaalisti ja näin
tuotanto kehittyi kohdennetumpaan suuntaan. Tähän liittyi myös yrityksen
strategian uudelleen määrittely, jonka avulla yritystä alettiin markkinoida
myös Suomen rajojen ulkopuolelle.
Tuotannon ja kysynnän äkillisen romahduksen myötä yrityksen
arvot joutuivat koetukselle ensimmäisten yt-neuvotteluiden myötä.
Perheyrityksenä Hydrolinen johdolle oli tärkeää henkilöstön arvostaminen ja
yt-neuvotteluista selvittiinkin ilman irtisanomisia. Henkilöstöstä
huolehtiminen onkin eräs pääarvoista nimenomaan koska kyseessä on perheyritys.
Laakkonen painotti puheessaan sitä, miten muutostilanteissa
voidaan oppia ja kehittyä eritoten jos kyseessä on kriisitilanne. Tällöin pitää
pystyä ahdingosta huolimatta luomaan edellytykset tulevaisuuden toiminnan
jatkumiselle. Oleellista on myös pitää kiinni omista arvoista ja myös tukeutua
niihin.
Muutosta hallitaan Laakkosen mukaan määrittämällä tarkoin
muutoksen eri vaiheet. Tarkoin määritellyt tulevaisuuden visiot sitouttavat
työntekijöitä ja selventävät heille yrityksen tulevan suunnan. Muutoksessa
olennaista on informaation sujuva kulku johdolta henkilöstölle, tällöin myös
työntekijät ymmärtävät muutoksen tärkeyden ja päämäärän. Viestinkulun tulee
toimia myös alhaalta ylös eli henkilöstöltä johdolle. Tärkeää on siis
osallistaa henkilöstöä ja kuunnella heidän ideoitaan ja ajatuksiaan.
Osallistaminen toimii Laakkosen mukaan rahallisen palkitsemisen ohella yhtenä
tärkeimpänä työntekijää motivoivana tekijänä.
Johtaja Laakkonen puhui Swot -analyysin tärkeydestä, he
käyttävät Hydrolinellä analyysia sen selkeyden ja monikäyttöisyyden vuoksi.
Swot – analyysiä Laakkonen arvosti sen yksinkertaisuuden ja ymmärrettävyyden
vuoksi. Analyysin avulla yritys hahmottaa toimintansa eri mahdollisuudet, uhat,
heikkoudet ja vahvuudet.
Laakkosen mukaan systemaattisessa johtamisessa tärkeää on
edellytysten luominen tavoitteiden saavuttamiselle. Oleellista on pyrkiä
jatkuvaan kehittymisen kulttuuriin sen sijaan, että tyydyttäisiin jo
saavutettuun asemaan. Tällaisessa ajattelussa näkyvät Hydrolinen kasvuun tähtäävät
arvot. Kasvun edellytyksiä ovat esimerkiksi aktiivinen tuotekehitys sekä
kansainvälistyminen.
Ryhmämme mielestä Laakkosen johtamistavat olivat hyvin
ihmisläheiset, ja niihin oli helpompi samaistua kuin jos vertaa aiemmin
esiintyneeseen Rocsolen Anssi Lehikoiseen. Näissä kahdessa toimitusjohtajassa
oli mielestämme hyvin havaittavissa pehmeiden ja kovien johtamistapojen
eroavaisuudet. Koemme pehmeiden arvojen soveltuvan paremmin tuotantoon
perustuville perheyrityksille kun taas kovat johtamistavat ovat ominaisempia
start up – yritykselle.
Ryhmällemme jäi mieleen muutama asia korostetusti joita ovat
jatkuvan muuttumisen tärkeys, koska myös ympärillä oleva maailma muuttuu sekä
avoin ja joustava johtamistyyli, joka tähtää päämäärätietoisuuteen. Kaikkein oleellisimpana
koemme kuitenkin yrityksessä työskentelevät ihmiset, jotka ovat kiistatta
yrityksen tai organisaation tärkein voimavara.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti